دومين همايش سيستمهاي هوشمند حمل و نقل
- توضیحات
- دسته: اخبار سازمان
- نوشته شده توسط مهرزاد لطف اللهی
- بازدید: 34204
دومين همايش سيستمهاي هوشمندحملونقل ITS با حضور دکتر آخوندی، وزير محترم راهوشهرسازي، سردارمهری،رئیس محترم پلیس راهوار ناجا، معاونين محترم وزير راه و شهرسازي جمعي ديگري از مسئولين،مديران همچنين متخصصان و صاحبنظران داخلي و خارجي ....
در محل مركز همايشهاي بينالمللي صدا و سيما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه مورخ 20و19 بهمن ماه 95 برگزارگردید.
دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش بینالمللی سیستمهای حملونقل هوشمند با بیان این که هوشمندسازی و بهینهسازی سیستمهای حمل و نقل هوشمند بدون در نظر گرفتن شهروند هوشمند، موثر نخواهد بود ، اظهار داشت : در دنیا فارغ از مقوله هوشمندسازی شهروند و انسان، سیستمها نيز در حال هوشمندسازی هستند در حالی که برای بکارگیری اين سیستم هاکاربران، شهروندان و انسانها نیز بايد هوشمند شوند.
دکترآخوندی با اشاره به تحولات علميوصنعتي در سالهاي اخير در دنيا ، افزود: سرعت ماشینی شدن و توسعه شهرنشینی به قدری بالا است که زمان لازم کافی و لازم برای هوشمندسازی یا همسانسازی انسان و تکنولوژی در اختيار نيست و امروز با عِلم به این مساله باید همزمان با توسعه و پيشرفت اين سیستمها، هوشمندسازی در بین شهروندان نیز ترویج داده شود.
وی در خصوص برنامهها و اهداف تعيين شده در وزارت راه و شهرسازي درزمينه سیستمهای حملونقل هوشمند ، برقراری تعادل میان حمل و نقل عمومی و حملونقل خصوصی ذكر و تصريح كرد : در حال حاضر تَعدد خودروهای شخصی باعث شده تا استفاده بهينه از ظرفيت حمل و نقل عمومی كشور با مشکلاتي مواجه شود و این انتظار می رود که با توسعه سیستم های حملونقل هوشمند، سهم حملونقل عمومی افزوده و از سهم حملونقل شخصی کاسته شود.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که صرف داشتن دانش و تکنولوژی نمی توان معماری شهر را دست خوش تغییر کرد و احترام و اجابت خواست و انتظار حقوق شهروندي همواره بايد مورد نظر باشد.
بر اساس اين گزارش مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری وحملونقل نيز در آيين افتتاحيه اين همايش با بیان این که عمر سیستمهای حملونقل هوشمند در کشور به کمتر از 10 سال می رسد ، افزود : در شبکه راهداری کشور 1920 دستگاه دوربین تردد شمار ، 680 دستگاه دوربین نظارت تصویري ، 880 دستگاه دوربین و سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ثبت سرعت همچنين 30 دستگاه توزین در حال حرکت در محورهای کشور نصب شده است .
مهندس کشاورزیان ارائه اطلاعات لازم سفر جهت داشتن سفري ايمن خواسته ضروري كاربران از جادههاي كشور دانست و افزود : به منظور خدماترسانی بهتر به هموطنان و اطلاع رسانی لحظه ای از وضعیت محورها سامانه جامع 141 به ابزارهای جدیدی مجهز شده و امروز علاوه بر امکان تماس تلفنی با این مرکز ، امکانات دیگری مانند پايگاه اطلاع رساني ، نرم افزار اپلیکیشن 141 جهت استفاده با گوشي تلفن همراه و ... فراهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی آمار و اطلاعات ترددها و همچنین افزایش ایمنی راهها را یکی دیگر از برنامههاي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي و مزایای بکارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند در کشور اعلام کرد و تاكيد كرد: با نصب سامانه های هوشمند می توان ترددها به ویژه تردد خودروهای باری را تحت کنترل و نظارت داشت و از این طریق از تخریب راهها و ابنيه فني كه به عنوان سرمايههاي ملي كشور هستند ميتوان جلوگيري نمود .
مهندس کشاورزیان کاهش زمان توقف ناوگان خودوريي را یکی دیگر از مزایای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند در کشور برشمرد و ادامه داد : اميد است این همایش بتواند به عنوان يك جایگاه و پشتوانه قوي علمی سیستم های حمل و نقل هوشمند کشور، گام موثری در روند هوشمندسازي راهها بردارد .
وی همچنین توسعه زیرساخت های حملنقل هوشمند را در گرو صرف سرمایه اعلام کرد.
اين گزارش مي افزايد سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا نیز در این همایش با بیان اینکه 70 درصد تلفات رانندگی در سوانح جادهای رخ میدهد از کاهش تلفات جادهای در سال جاري نيز خبر داد و اظهار داشت: با نصب سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در جادهها با تغيير رفتارهاي پرخطر برخي از رانندگان و کاهش مناسب و چشم گير تلفات رانندگی مواجه هستیم.
سردار مهری با ارائه و مقايسه آماري از روند سوانح و تلفات رانندگي در كشور گفت : در سال 84 بیش از 27 هزار و 760 نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند اما این رقم در پایان سال 94 به 16 هزار و 582 نفر کاهش یافت و در واقع طی 10 سال 11 هزار نفر کمتر در سوانح رانندگی جان باختند در حالي كه روند آمار خودروها و سفرها در اين سالها افزايش بالايي داشته است .
وی در ادامه تصريح كرد : در 9 ماه سال 95 طبق آمار پزشکی قانونی تعداد 12 هزار و 749 نفر مجموعاً درون و برون شهري در سوانح رانندگی کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال 94 میزان 2.7 درصد کاهش نشان مي دهد و به عبارتي تعداد 300 نفر کمتر کشته شدند.
رئیس پلیس راهور ناجا در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در رانندگی برون شهری تصادفات در 9 ماهه اول امسال جان 9 هزار و 230 نفر را گرفت ، 70 درصد کسانی که در سوانح رانندگی جان میبازند در تصادفات برون شهری هستند و رقم مذکور در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 94، میزان 4 درصد کاهش داشت.
سردار مهری افزود: بهرهگیری از سامانههای هوشمند الکترونیکی در کشور در راستای مدیریت جادهها موثر است و در دو سال اخیر به صورت ویژه در دستور کار وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي قرار گرفته است که جای تقدیر دارد و اميد است با بكارگيري تکنولوژی مدرن و روز دنيا مدیریت و کنترل ترافیک هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد تا کاربران جاده در آسایش بیشتری تردد کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد:در سال 84 حدود 7 میلیون خودرو در کشور وجود داشت اما این رقم امروز به 19 میلیون خودرو شامل 15 میلیون سواری،2 میلیون وانت،2/1 میلیون وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون و غیره است.
وی ضمن مثبت خواندن نصب دوربینهای هوشمند ثبت سرعت در جادهها اظهار داشت: در آزادراههای تهران - قم ، قم - اصفهان ، تهران - کرج - قزوین و قزوین - رشت این سامانههای هوشمند نصب شده است و در کاهش تخلفات تأثیر بسزایی داشته است به طوري كه در 9 ماهه اول امسال با نصب سامانههای هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در محور تهران - قم شاهد کاهش 22 درصدی تلفات رانندگی تجربه شد ، ضمن آنکه در محور قم - اصفهان نيز کاهش 18 درصدی سوانح و تلفات رانندگی ثبت گرديد .
اضافه مي نمايد نصراالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این همایش با اشاره به زیرساخت های آي تي کشور گفت: براساس توسعه زیرساخت های ارتباطات کشور امکان و ظرفیت لازم برای پیاده سازی سیستم های حمل و نقل هوشمند بر روی شبکه های مخابراتی کشور محیاست.
همچنين در ادامه برنامه افتتاحيه اين همايش پرفسور کنفلاخو استاد ITS از دانشگاه وین كشور اتريش سیستمهای کنترل و حملنقل هوشمند را به مثابه چشم و گوش مدیران قلمداد کرد و گفت: ایرانیان فناورهای خارق العاده و منطبق با محیط زیست مانند قنات داشته اند و اختراعات هوشمندی از این دست در ایران زیاد است.
گفتنی است علی اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راههاي کشور و دبیر دومین همایش سیستم های حملنقل هوشمند در ابتداي اين مراسم ضمن ارائه توضیحاتی در مورد روند برگزاری و اجرای این همایش افزود: از فرودین ماه امسال برنامهريزي برای همایش آغاز شد و از آن زمان تا کنون با تشکیل دبیرخانه در مرکز مدیریت راههای کشور تمام امور این همایش به صورت متمرکز مدیریت شد.
وی با اشاره به جذب 45 حامی در این همایش عنوان کرد : 360 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد، با نظر هیات داوران 60 مقاله در قالب سخنرانی و 65 مقاله جهت چاپ در پوسترهای الکترونیکی ارائه شد.
يادآور مي گردد دراین همایش ، علاوه بر مسئولين ، مديران ، كارشناسان و متخصصان بخش هاي دولتي و خصوصي كشورمان ، نمایندگانی از کشورهای اتریش، ژاپن، فرانسه، استرالیا به همراه هیات 12 نفره از ارگان های دولتی مرتبط به حملنقل اوکراین نيز حضور داشته و توانمنديهاي پيمانكاران و موسسات دانش بنيان كه در زمينه ITS فعاليت مي نمايند در قالب نمايشگاه جانبي در معرض بازديد شركت كنندگان قرار گرفت.
مراسم اختتاميه دومين همايش سيستمهاي حملونقل هوشمند ITS با حضور مسئولين ، دست اندركاران اجرايي و علمي ، صاحب نظران و ميهمانان در محل مركز بينالمللي همايشهاي صدا وسيما برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مهندس شهرام آدم نژاد معاون محترم برنامه ریزی این سازمان در اين مراسم با اشاره به خبر انعقاد دو تفاهم نامه با مراکز دانشگاهی اظهار داشت : در طول برگزاري اين همایش به منظور تبادل تجربيات علمي و پژوهشي تفاهم نامه هايي با دانشگاه وین و تربیت مدرس تهران منعقد شد كه نقطه عطفي در زمينه توسعه و گسترش فعاليت هاي علمي در اين بخش خواهد بود .
وی با تاكيد بر گام هاي برداشته شده در كشور در حوزه ITS ادامه داد: روند روزافزون سیستم های حمل و نقل هوشمند در جهان دلیل قاطعی بر اثربخشی کاربرد سامانه های ITS در بهبود مدیریت حمل و نقل و افزایش ایمنی است از اين رو در کشور مان نیز با همت بلند و تلاش مضاعف دستگاههای اجرایی مرتبط در سال های اخیر تلاش گسترده ای برای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند شهری و برون شهری انجام شده است که آثار مطلوب آنها بر همگان مشهود است.
وی با تاكيد بر گام هاي برداشته شده در كشور در حوزه ITS ادامه داد: روند روزافزون سیستم های حمل و نقل هوشمند در جهان دلیل قاطعی بر اثربخشی کاربرد سامانه های ITS در بهبود مدیریت حمل و نقل و افزایش ایمنی است از اين رو در کشور مان نیز با همت بلند و تلاش مضاعف دستگاههای اجرایی مرتبط در سال های اخیر تلاش گسترده ای برای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند شهری و برون شهری انجام شده است که آثار مطلوب آنها بر همگان مشهود است.
آدم نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت : برگزاری دومین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند در سالي كه به نام اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل مزين شده است ، رویداد مبارکی برای سرعت بخشیدن به توسعه و ترویج سامانه های حمل ونقل هوشمند شهری و برون شهری است و خدا را شاکریم که با برگزاری این همایش ، فرصت مناسبی برای هم اندیشی وهمفکری جامعه دانشگاهی، متخصصین ITSكشور و دستگاه های اجرایی مرتبط و طرح و ارائه تجارب علمی و عملی در زمینه سامانه های حمل و نقل هوشمند فراهم شده است.
وی افزود: بدون تردید تداوم برگزاری چنین محافل علمی و تخصصی در نهادینه کردن دانش و تخصص ITSدر كشور و توسعه هوشمندسازی حمل و نقل آثار شایسته خود را بیش از گذشته نشان خواهد داد.
بر اساس اين گزارش سردار محمد حسين حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا نیز در این همایش با تاکید بر کاهش تلفات جاده ای در 6 سال گذشته تصريح کرد : آمار تلفات جاده ای به واسطه استفاده و نصب سیستم های حملونقل هوشمند در ده سال اخیر با کاهش چشمگیری مواجه شده است.
وی تلاش براي به حداقل رساندن سوانح و تلفات رانندگي را در گرو عزم ملي به موازات اقدامات نرم افزاري و سخت افزاري دانست و گفت : در سال گذشته بر اساس آمار پزشکی قانونی حدود 16 هزار و پانصد نفر تلفات رانندگي به ثبت رسيد ، در حالی که در دهه 80 این رقم بالغ بر 28 هزار نفر بود. این کاهش تلفات مرهون به کارگیری سیستم های حملونقل هوشمند همجنين هوشمندي شهروندان بوده است.
به گفته سردار حمیدی میانگین نرخ تردد در کشور با رشد 11 درصدی همراه بوده در حالی که نرخ آمار تلفات جاده ای با کاهش 6 درصدی مواجه شده است.
اضافه مي نمايد در ابتداي اين مراسم افشین شریعت دبیر عملی این رویداد نیز با اشاره به روند جمع آوري مقالات گفت : از ابتدای اعلام و انتشار فراخوان بیش از 360 مقاله به دبیرخانه ارسال كه با تلاش گسترده و دقت نظران هئيت داوران تمامي مقالات مطالعه ، ارزيابي و برترين ها انتخاب شدند كه بخشي از آنها در قالب پانل و بخشي نيز به شكل پوستري در اين دو روز همايش ارائه گرديد .
وی همچنين اعلام كرد : این همایش با اهدافی یکپارچه سازی سیستم های حمل و نقل هوشمند در کشور، افزایش تعاملات دانشگاه به متولیان و بدنه اجرای سیستم ها، جلب مشارکت ارگان ها و دست اندرکاران این سیستم ها برگزار شد.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهداء لوح و تنديس همايش ، از ارائه كننده گان مقالات برتر و مبتكران حوزه ITS تقدیر و تشکر شد ، و بيانيه پاياني همايش با توجه به اهداف تعیین شده و مباحث علمی و تخصصی طراحي شده ، قرائت گرديد .